سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهبرد نجات اقتصاد ایران ( 531 ) \ گندم \ عامل سقوط دولتها ؟

این هفتمین مطلبی است که راجع به کمبود گندم و تبعات آن در دنیا منتشر می کنم؟

اهمیت این مائده آسمانی بقدری شگفت انگیز هولناک و سرنوشت ساز شده است که قدرت های بزرگ اقتصادی مانند چین آمریکا و اتحادیه اروپا را به تلاش و تدابیر وسیع واداشته است متاسفانه طبق معمول در خاورمیانه افریقا و جهان اسلام آن طور که باید به آن پرداخته نشده است؟

متاسفانه هر 24 ساعتی که می گذرد صحنه تحولات و دگرگونی بازار خرید و فروش به شکل عجیبی دچار تغییرات اساسی می شود.

به گونه ای افسانه ای غیر قابل تصور هر روز وضع از روز قبل تهیه آن سختر و گرانتر می شود.

از یک سمت روز به روز به کشورهای نیازمند به علت خشک سالی افزوده می شود از سوی دیگر فرصت طلبان سود جویان بین المللی دست به خرید و احتکار میلیون تنی زده و می زنند ؟

چین ذخایر استراتژیک خود را به بالای 200 میلیون تن نزدیک کرده و هنوز بزرگترین خریدار گندم است مصرف سالانه گندم چین در سال حدود 130 میلیون تن است اکنون برای یک سال ونیم یا 18 ماه ذخیره دارد اما هنوز اشتهای سیری ناپذیری از خودش نشان می دهد.

اولین مشکل گندم اینست که حداقل اقدام برای تولید آن 6 ماه زمان می برد و خرید آن هم روز به روز سخت می گردد؟

در ایران آقای صفری معاون وزیر امورخارجه فرمودند ما با تهاتر نفت از کوبا گندم وارد می کنیم این بی پشتوانه ترین حرف غیر تخصصی ترین دروغ برای امنیت غذایی کشور است؟

اولا کوبا خود وارد کننده محصولات کشاورزی و غلات است از سال 1396تصمیم گرفت در ازای کاهش کشت نیشکر ذرت و گندم بیشتری   بکارد هنوز به خودکفایی صد در صدی نرسیده ؟

دوم اینکه نه گندم نه ذرت تا کنون با هیچ کشوری نتوانسته ایم تهاتر کنیم؟

در واقع این حرف بسیار بی پایه است اصلا ایشان در جایگاه یک مقام کشاورزی یا بازرگانی نیستند این سخن فقط به خاطر موافقت کوبا برای شروع تهاتر زده شده است هنوز هم عملیاتی نیست؟

کوبا در بین 30 کشور بزرگ تولید کننده گندم و غلات قرار ندارد و جمع تولید آن به جدول جهانی و سازمان فائو نرسیده اصلا در جداول تولیدات جهانی نام کوبا نیست .

اما چرا وضع گندم دارد روز به روز بدتر می شود؟

عوامل زیادی در این قضیه دخیل هستند علاوه بر کرونا که استارت کمبود تولید مواد غذایی را زد و فقر یک میلیارد انسان بیشتر در دنیا رقم زد.

کرونا باعث گسترش فقر در کشورهای ضعیف و عدم سرمایه گذاری در تولیدات کشاورزی بود .

کرونا عامل مهاجرت ثروتمندان از کشورهای مختلف دنیا به غرب و آمریکا بود به خاطر خدمات بیمارستانی درمانی واکسنی برای ثروتمندان و فرار از اپیدمی در کشورهای فقیر ؟

نگاه کنید به جدول خروج هندیان ثروتمند از هند به خاطر کشتار کرونا ( آمار با تمام پنهان کاریها بسیار وحشتناک است )

جنگ روسیه و اوکراین ریختن نفت به این آتش شعله ور بود.

نقش شرکت های جهانی و سودجویی آنان از دمیدن در شیپور کمبود مواد غذایی و گندم روی دیگر این سکه است؟

در حالیکه آمریکا خود از فروش گندم و ذرت تولیدی خودش به شدت مراقبت می کند برای فروش بیشتر گندم به هند و برزیل آرژانتین فشار روز افزونی را دارد اعمال می کند.

چین به عنوان بزرگترین دارنده ذخیره ارزی بالای 3000 میلیارد دلار اکنون دارد نقش بانک مرکزی خرید اختصاصی گندم و غلات ایفا می کند.

اشتهای سیری ناپذیر چین برای خرید نشان از آینده شومی برای کشورهای فقیر و نیازمند واردات گندم دارد؟

تا جایی که گواترش مدیرکل سازمان ملل متحد اعلام اخطار "طوفان کرسنگی" و اخطار به کشورهای نیازمند می کند مبنی بر مدیریت مصرف و جلوگیری از احتکار و گران شدن مطرح می کند.

واقعا چه اتفاقی افتاده آنان که خواب هستند بیدار می شوند؟

30 کشور دنیا بیش از پنجاه درصد تولید داخلی باید گندم وارد کنند؟

در راس این کشورها مصر قرار دارد با 13 میلیون تن واردات در سال 2021 بعد ترکیه و رقم ششم یا هفتم متعلق به ایران است در جداول سالهای گذشته ؟

اما تخمین زده می شود ایران به علت فقر روز افزون و خشک سالی و گران شدن جهنمی دستمزد کارگر و تراکتور و کمباین آّب ( هم برای خرید هم برای کرایه ساعتی ) و افزایش جهنمی قیمت قطعات یدکی و تعمیر ماشین آلات کشاورزی و عدم به روز رسانی سال جاری به نفر دوم لیست خرید جهانی تغییر مکان کند؟

از هم اکنون بوی کمبود و گرانی گندم به شدت در اروپا آسیا افریقا طنین انداز شده است؟

السیسی رئیس جمهور مصر بیش از همه نگرانی خودش را اعلام کرده گفته است که 20 قرص نان به قیمت یک سیگار که نمی دهند؟

این گفته اقرار به ارزانی نان در مصر و نگرانی برای آینده باید تعبیر کرد؟

نه فراوان خواهد بود نه ارزان ؟

نیوزویک جمله طلایی را سرمقاله خود کرده دوران غذای ارزان پایان یافت ؟

مفهوم این جمله اینست " نان به قیمت جان در جهان سوم" بدون شک کمبود عظیم گندم در تولید و بخصوص در توزیع شرایط بسیار ناگواری را برای 30 کشور فقیر و ابتدای جدول نیاز رقم خواهد زد؟

اگر هر نفر در دنیا فقط 100 گرم نان ( یک لقمه ) در هر وعده غذایی صرفه جویی کند کمتر بخورد دنیا این بحران بدون تلفات بدون جنگ بدون نزاع سپری خواهد کرد ( البته شرط مفروض اینست که گرانتر هم نشود قیمت ثابت باشد)

چون مجموع تولید جهانی گندم 765 میلیون تن بوده که اکنون 30 درصد آن مختل شده یا در کشتی ها در منطقه جنگی گرفتار شده اند یا تولید نخواهند شد تا سال 2024 میلادی

اما هر نفر 300 گرم در روز صرفه جویی کند با احتساب جمعیت 9 میلیاردی این مقدار صرفه جویی بیش از کمبود خواهد بود 

اما در عمل این گو نه نیست بوی کمبود گرک ها را هار تر و گرسنه ها را گرسنه تر خواهد کرد.

نقش بانک های بنکدار جهانی نقش سرمایه داران احتکاری در کمبودها بسیار پر رنگ و اثر گذار است متاسفانه دولتهای غربی همواره در این مشکلات دخالت های سهمگین و شرمگینی داشته اند همنطور که در جنگ جهانی دوم نان به قیمت طلا فروختند یا به قیمت تسلیم ؟

اینک نیز دارند دقیقا همان نقش را بازی می کنند؟

در روی پرده خود را بسیار خیر خواه و بزرگ منش و بخشنده نشان می دهند به هند می گویند گندم خود را عرضه کن به کشورهای دوست مقدار ناچیزی گندم مجانی هبه می کنند؟

اما در پشت پرده کشتی کشتی گندم در اسکله های خاص تخلیه و ذخیره می کنند؟

فروش روزانه کشورهای آمریکا جنوبی از روزی دو میلیون تن به روزی 9 میلیون تن افزایش پیدا کرده اما تعداد کشتی های روانه خاورمیانه و افریقا به شدت کاهش پیدا کرده است.

عراق اعلام کرده به علت خشک سالی فقط برای مصرف یک ماه گندم ذخیره دارد پاکستان برای خرید 9 میلیون تن گندم تقاضا ی خرید دارد افغانستان برای خرید 3 میلیون تن تقاضای خرید دارد ( فاقد وجه برای پرداخت )

سقوط ناگهانی تولید گندم بنگلادش این کشور به وارد کننده تبدیل کرده ترکیه برای خرید 9 میلیون تن دیگر تلاش می کند سومالی مصر لیبی عربستان کویت لبنان سوریه امارات یمن تونس اندونزی کنگو کامرون آلمان اتحادیه اروپا ژاپن همگی افزایش تقاضا برای واردات ثبت کرده اند.

سازمان فائو کمبود شدید برای آسیا پیش بینی کرده و از دولتها خواسته تا سال 2050 میلادی تولیدت خود را تا 75 درصد افزایش دهند؟

تولید گندم یک پروسه زمانبر و تدریجی است نیاز به سرمایه گذاری برای تسطیع زمین آبیاری مدرن و مصرف کود شیمیایی و نیروی انسانی ماهر است برای ماشین آلات کشاورزی دارد.

این امکانات برای همه کشورها امکان پذیر نیست اما در مقابل کسری مواد غذایی و کرسنگی و شورش مردم عاجز شده چاره ناپذیر است؟

حتی اگر شده کشورها دست از سایر تولیدات کشاورزی بکاهند و رو به کاشت گندم و غلات کنند امنیت بیشتری را کسب خواهند کرد.

گندم به علت نقش اساسی که در سیاست و اقتصاد کشورهای در حال توسعه دارد یک حالت تابو پیدا کرده از یک سمت قوت لایموت این کشورها وابسته به گندم است از سمت دیگر اساس و پایه حکومتها وابسته به تامین نیاز گندم دارد.

لذا گندم یک کالای استراتژِک و اساسی در دنیا تلقی می شود 

به شکل پیچیده ای گندم به سیاست و قدرت آمیخته و لازم ملزوم یک دیگر شده اند.

کسری گندم در کشورهای در حال توسعه یک حالت ویژه و جنگ شورش به پا خواهد کرد از این درآمیختگی به قدرت از آن به عنوان شمشیر آویخته به مو بر سر سیاستمداران نام برده می شود. ( شمشیر داموکلس)

تاریخچه گندم در این فقره بسیار خونین و سیاه بوده است بر اساس شواهد تاریخی از 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح تا به امروز " گندم " یک نقش محوری در شورش ها جنگها و حتی صلح و آرامش داشته است؟

این مقاله جای بحث در این تاریخچه خونین نیست و گرنه شواهد تاریخی هم در جهان هم در ایران نشانگر اهمیت بسیار حیاتی این کالا دارد.

این گندم تنها یک کالا نیست جعبه سیاه قدرت اقتصاد سیاست و امنیت است؟

در یکی از آخرین آنها نقش همین گندم در پاکستان و تهیه کسری از روسیه منجر به برکناری عمران خان از نخست وزیری پاکستان شد؟

اگرچه هنوز گندم یک بحران تمام عیار برای پاکستان است ؟

در تاریخ بیقی نشان از رد پای گندم بسیار دیده می شود هرجا گندم بود وفور نعمت بود هر جا گندم نبود قحطی و مریضی نا امنی کشتار می کرد؟

همین اثر در تاریخ آسیای خاوری و غربی میانه و حتی اروپا و آمریکا می توان دید.

نقش گندم در ثبات کشورهای آسیایی افریقا اروپایی بسیار اساسی اما متغیر است ؟

طبق نظر سازمان ملل یک میلیارد هفتصد میلیون نفر در دنیا از فقر غذایی و کمبود رنج می برند در بحران جاری پیش بینی تلفات 20 میلیون نفری خوش بینانه ترین گمانه فائو است.

اگرچه رسانه های بین المللی پیش بینی سقوط دولتهای فقیر بسیاری را پیش بینی کرده اند؟

همانطور که بحران 2008 در مصر باعث برکناری حسنی مبارک و بهار عربی در بسیاری از کشورهای خاورمیانه شد.

این بحران کمبود گندم هم دنبال قربانی می گردد؟

اگرچه غرب قصد دارد این بحران کمبود گندم هدفمند و هدایت شده به اهداف خودش بزند؟

شکی نیست ایران یکی از اهداف اصلی این شرارت گندمی است.

این بحران برای غرب فرصتی برای تنبیه و تطمیع فراهم کرده نیاز 20 میلیون تنی ایران به غلات ما را در صدر این تنبیه قرار خواهد داد؟

شک نکنید قیمت نان برای ایران به قیمت عقب نشینی چهل ساله از پیروزی های جبهه مقاومت و نابود کردن تمام اندوخته انقلابی موشکی هسته ای سیاسی و حتی فرهنگی خواهد بود؟

متاسفانه درگیری های جناحی بحران آفرینی های داخلی مسئولان کشور از این مهم غافل کرده.

سخنانی گفته می شود اما درک واقعی وجود ندارد.

نوک این بحران به سمت قلب ایران نشانه رفته تا بعد از تحریم کار نیمه تمام تحریم تمام کند.

برای آمریکا و اروپا گندم دستاویزی برای تصفیه حسابهای گذشته است ؟

همانطور که در بحران کرونا دیدیم ماسک دزدی می کنند واکسن ها را تلمبار و انبار می کنند شبیخون اطلاعاتی دزدی دریایی می کنند حتی از همدیگر مصادره می کنند به افریقا و آسیا نمی دهند .

حالا که بحران کرونا فروکش کرده با تعداد عظیم ماسک های تاریخ گذشته و مصرف نشده که برای خمیر کاغذ راهی شدند.

یا واکسن های تاریخ گذشته عظیمی روبرو هستیم حول می زنند دزدی می کنند بحران کمبود درست می کنند برای دیگران اما خود را ........

نشان می دهند.

شک نکنید چند سال دیگر که بحران گندم پایان یافت با گندمهای انبار شده مصرف نشده عظیمی روبرو خواهیم شد که عرضه می شوند برای دام یا کود نگاه کنید به لیست امروز حراجی های غرب متمدن ؟

اما حالا شروع بحران گندم و غلات است و 2 میلیارد انسان جانش آبرویش دولتش سلامتش در خطر است؟

همانطور که در موضوع کرونا اعلام کردند رسما 58 میلیون تلفات دادیم ( کل آمار زیر 60 میلیون نفر اعلام شد)

اما واقعا بیش از 600 میلیون انسان تلفات بود ده برابر آمار رسمی سازمانهای بین المللی نشریات بیشماری این گزارش های    کم و بیش نشر دادند؟

فردا هم می گویند 20 میلیون نفر از گرسنکی و کمبود گندم جان سپردند در حالیکه 200 میلیون نفرتلفات خواهیم داشت 

حداقل هم ده کشور با تحولات سیاسی یا خونین دولتهای ساقط شده داشتند. یا خواهیم داشت؟

اکنون وقت داریم برای کشت دوم سال یا تهیه خارج از نوبت با سرمایه کمی تلاش کنیم فردا وقت نیست گوش شنوایی هست؟